Skontaktuj się z nami już dziś:
RZESZÓW Tel: 17 740 21 31 Kom: 696 429 796
CZĘSTOCHOWA Tel: 884 215 073
Wiedza na temat ochrony środowiska zarazem rozwija wrażliwość dziecka na piękno przyrody i wzbudza poczucie odpowiedzialności za utrzymanie jej naturalnego charakteru. Ponadto uczy, w jaki sposób na co dzień racjonalnie korzystać z ograniczonych zasobów naturalnych. Holistyczny charakter kształcenia ekologicznego w połączeniu z plastyczną psychiką dziecka sprzyja kreowaniu w młodym pokoleniu właściwych postaw emocjonalnych, a co za tym idzie — wychowania go w zgodzie z systemem wartości humanistycznych.
Szkoła i dom funkcjonują równolegle, jako uzupełniające się autorytety. W kontekście edukacji proekologicznej misją nauczyciela jest wspieranie rodziców w budowaniu pozytywnych doświadczeń dziecka w kontakcie z przyrodą. To celowe, planowe i systematyczne działanie ukierunkowane zarówno na przekazywanie wiedzy, jak i umacnianie przyjaznych postaw oraz szacunku dla świata przyrody. W tym między innymi:
Przede wszystkim poprzez obserwowanie środowiska — jego badanie (przewidywanie, wyjaśnianie, opisywanie, ocenianie) — dziecko nabywa, a także intensywnie pogłębia wiedzę o otaczającym go krajobrazie. W rezultacie między innymi: zna nawyki kultury ekologicznej, potrafi dostrzec zależności pomiędzy stanem środowiska a jakością życia, jest świadome moralnej odpowiedzialności za ochronę dóbr przyrody.
Realizacja wytycznych programu wczesnoszkolnej edukacji proekologicznej bezpośrednio zależy od nauczyciela. Solidny warsztat metodyczny w połączeniu ze zdolnościami organizacyjno-wychowawczymi poparte doświadczeniem pozwalają w sposób przemyślany, a co najważniejsze efektywny, propagować wiedzę o środowisku naturalnym z wykorzystaniem technik aktywizujących wyobraźnię dziecka uczącego się w klasach I-III. Stosowane naprzemiennie, dają mu możliwość wszechstronnego rozwoju.
Podstawą są lekcje organizowane na świeżym powietrzu w formie wycieczek, zielonych szkół, ścieżek dydaktycznych. Dzięki nim uczeń jednocześnie poznaje najbliższe otoczenie – środowisko lokalne – i umacnia więzi z nim. Uczenie się o przyrodzie w bezpośrednim kontakcie z nią jest bardziej interesujące dla dziecka, ponieważ stymuluje teoretyczną wiedzę i przekuwa ją w praktyczne umiejętności koncentrujących się na ochronę i poprawę jakości środowiska. Pozytywny rezultat przynoszą lekcje praktyczne, zarówno o charakterze doraźnym (np. dokarmianie ptaków w okresie zimowym), jak i systematycznym (np. opieka nad klasowym kwietnikiem, segregacja śmieci). Inną, równie skuteczną, techniką jest motywowanie ucznia do aktywnego zaangażowania w akcje proekologiczne – ogólnopolskie (np. Listy dla Ziemi) i globalne (Światowy Dzień Ziemi).
Edukacja ekologiczna to nie zajęcia w szkolnych ławkach, ale działanie praktyczne i stwarzanie uczniowi sytuacji, kiedy samodzielnie dochodzi do określonych zasad postępowania zgodnych z etyką ekologiczną. Dzięki ścisłej współpracy pomiędzy szkołą a domem rodzinnym, dziecko staje się pełnowartościowych partnerem dorosłych w walce o ochronę środowiska naturalnego.