Skontaktuj się z nami już dziś:
RZESZÓW Tel: 17 740 21 31 Kom: 696 429 796
CZĘSTOCHOWA Tel: 884 215 073
Najważniejszym spośród rozmaitych czynników, które decydują o efektywności i jakości pracy w przedszkolu, jest bez wątpienia nauczyciel. Wielu autorów podkreśla jak bardzo znacząca jest rola nauczyciela. Zatem w jakich kategoriach pojęciowych należy opisywać wartościowego nauczyciela?
Na istotę „duszy nauczycielstwa”, według J. Wł. Dawida, składają się takie cechy nauczyciela, jak: poczucie obowiązku i odpowiedzialności, miłość dusz ludzkich, potrzeba doskonałości, moralna odwaga oraz wewnętrzna prawdziwość. W rozprawie Co to jest talent pedagogiczny Z. Mysłakowski zauważa, że dominującą cechą talentu pedagogicznego jest otwartość, jej tło stanowią: instynkt rodzicielski, żywość wyobraźni, nastawienie psychiki na zewnątrz oraz zdolność do wyrażania uczuć. Natomiast według S. Szumana, dwa składniki tworzą osobowość idealnego nauczyciela: pierwszym jest to, co nauczyciel wychowawca posiadał oraz co ma do rozdania, z kolei drugim – metoda rozładowania, szczególnie umiejętność oddziaływania na innych. „Bogata osobowość, dojrzały charakter, wielka wiedza i piękna dusza nie stanowią jeszcze talentu, podobnie jak umiejętność oddziaływania, zdolności agitacyjne lub kontaktowość. Dopiero harmonijne współwystępowanie obydwu elementów warunkuje pełną osobowość nauczyciela” (Okoń)[1].
Kompetencje charakteryzują kwalifikacje ludzi w poszczególnych zawodach, są również unikalną gwarancją dobrej roboty oraz osiągania sukcesów. Zatem profesjonalistami mogą być jedynie ludzie o wysokich i określonych kompetencjach
Pojęcie „kompetencje” używane jest w co najmniej dwóch znaczeniach: po pierwsze, są stawiane na równi z kwalifikacjami, po drugie natomiast termin ten oznacza zakres uprawnień.
Kompetencja – to:
Najtrafniejsza jednak okazuje się być definicja, wg której kompetencja – to harmonijna kompozycja wiedzy, sprawności, rozumienia i0pragnienia (Czerepaniak-Walczak). Wyraża ją także myśl: pragnę to0zrobić dobrze.
Najczęściej wyróżnia się trzy grupy kompetencji nauczyciela:
Do głównych obszarów kompetencji należą:
S. Dylak natomiast wyróżnia trzy grupy kompetencji:
Zasadniczy wpływ na proces rozwoju dziecka wywiera nastawienie nauczyciela, który oddziałuje na nie z dużą wyrazistością. Zatem niewątpliwie dominującą i zarazem najważniejszą cechą osobowości dobrego nauczyciela jest umiejętność wymowności. Równie wysoko cenioną wartością nauczyciela jest uczciwość, która wyraża się w jednakowym traktowaniu wszystkich wychowanków. Zasadniczymi cechami dobrego nauczyciela jest radość życia, troskliwość, pamięć wzruszeń i przeżyć oraz wczuwanie się w psychikę dziecka. Nauczyciel musi być akceptowany przez dzieci oraz przyjaźnie do nich nastawiony. Radosny oraz pogodny nauczyciel stwarza wokół siebie pozytywny nastrój i poczucie bezpieczeństwa. Sympatyczny oraz przyjazny stosunek do dzieci umożliwia przywiązanie oraz odwzajemnienie uczuć. Niezwykle ważne znaczenie dla zrozumienia problemów dzieci oraz ich głębszego poznania ma łatwość nawiązywania kontaktów i otwartość[5].
Do cech osobowości, które winien posiadać dobry nauczyciel przedszkola, możemy dodatkowo zaliczyć: troskliwość, serdeczność, zrozumienie, miłość oraz szacunek do dzieci, zdolność kształtowania charakteru dziecka i zainteresowanie jego osobą, wyrozumiałość, uczciwość, konsekwencja, cierpliwość, sumienność oraz uczciwość, opanowanie, skromność, altruizm, inwencja twórcza, zdolność owocnego wykorzystania wiedzy, działalność społeczna, sumienność, błyskotliwość oraz wiara we własne możliwości. Kompetentny nauczyciel winien stawiać dobro dziecka, jako dobro priorytetowe. Według Józefa Stefanovica: „Uczniowie są takimi, jaka jest osobowość nauczyciela, i takie są również rezultaty jego wychowania i nauczania”.
[1] W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wyd. eMPi2, Poznań 2003, s. 21-22.
[2] W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski, Kompetencje…, s. 22.
[3] Tamże, s. 23.
[4] Tamże, s.23-24.
[5] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wyd. Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, s. 158-160.
Przedstawiony został fragment pracy dyplomowej Agnieszki Filus - absolwentki studiów podyplomowych Zintegrowana edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna