Wszystko, co dotyczy edukacji, ma ogromne znaczenie, zarówno dla nauczycieli, uczniów, jak i społeczeństwa jako całości. Współcześnie, w epoce cyfrowej transformacji, sztuczna inteligencja staje się istotnym elementem edukacji. Dlatego ważne jest, abyśmy prowadzili otwarte i przemyślane debaty na ten temat. Dyskusja, jak sztuczna inteligencja wpływa na współczesną szkołę, jest kluczowa dla dostosowania naszego systemu edukacyjnego do dynamicznie zmieniającego się świata.


W tym artykule przyjrzymy się kilku faktom z historii ewolucji tego jak człowiek ułatwiał sobie życie wykorzystując narzędzia. Co wykorzystywał by przekazywać wiedzę, także przyszłym pokoleniom. Jakie wynalazki coraz lepiej pomagają nam w myśleniu. Ze sztucznej inteligencji już korzystają uczniowie. Coraz więcej nauczycieli dostrzega w jej wykorzystaniu oszczędność czasu i wzrost efektywności pracy. Otwarte jest pytanie: jak można wykorzystać nowoczesne technologie w celu stworzenia bardziej efektywnych i przystosowanych do potrzeb uczniów programów nauczania.

Zacznijmy od początków naszej historii rozwoju - inteligentnej cywilizacji.

Trochę historii czyli od kamiennych narzędzi do kalkulatora

Aby zrozumieć, jak daleko doszliśmy w wykorzystaniu narzędzi do ułatwienia sobie pracy, musimy się cofnąć w czasie.

3,39 mln lat temu - wówczas nasi przodkowie tworzyli pierwsze kamienne narzędzia, które pomagały im w przetrwaniu.To był początek. Ewolucja narzędzi i technologii była nieustannym procesem. Każdy nowy wynalazek przynosił ze sobą nowe możliwości. Skupmy się na ewolucji i postępach w przekazywaniu wiedzy. Około 300 tysięcy lat temu ludzie opracowali język. Umożliwił on efektywną komunikację i przekazywanie innym tego co wiemy. Kolejny znaczący krok to pojawienie się obrazów około 73 tysięcy lat temu, co pozwoliło na reprezentację rzeczywistości i przekazywanie informacji w formie graficznej. Następnie, około 330 pne, wynaleziono pismo, co umożliwiło zapisywanie wiedzy i dziedziczenie jej przez pokolenia. Jednak nasza historia narzędzi nie kończy się tutaj. Oto kilka ważnych wynalazków pomagających nam w myśleniu. Około 440 pne pojawiło się liczydło. Pomagało w obliczeniach matematycznych. W 1642 roku pojawił się pierwszy kalkulator, który jeszcze bardziej ułatwia prace związane z matematyką. Prawdziwa rewolucja nadeszła w XX wieku.

Pojawienie się komputerów i sztucznej inteligencji

W 1942 roku zbudowano pierwszy komputer. Otworzył on nowe możliwości w przetwarzaniu danych i obliczeniach. W 1954 roku pojawił się poraz pierwszy termin "sztuczna inteligencja". To zainicjowało erę, w której maszyny zaczęły wykazywać pewne poziomy inteligencji. Jednak to nadal były tylko począteki tego co potrafi ona dzisiaj. Postęp zaczyna przyspieszać zgodnie z funkcją geometryczną.

W 1955 roku powstał pierwszy komputer. Napisano pierwsze programy do gry w szachy. Komputer zaczyna rywalizować z ludźmi. To był dowód na to, że maszyny mogą myśleć i podejmować decyzje na podobnym poziomie, co człowiek. Warto dodać, że po raz pierwszy komputer wygrał w szachy z arcymistrzem szachowym w roku 1997. Wówczas komputer Deep Blue firmy IBM pokonał mistrza świata Garry'ego Kasparova. Od tego momentu sztuczna inteligencja stale ewoluuje, zdobywając coraz większą przewagę nad ludźmi w tej grze.


Sztuczna inteligencja w praktyce

Teraz, kiedy mamy ogólny zarys historii narzędzi, które pomagały nam w myśleniu, możemy przyjrzeć się, jak sztuczna inteligencja konkretnie ułatwia człowiekowi pracę w dzisiejszych czasach. Sztuczna inteligencja (SI - skrót polski, AI skrót angielski), wykorzystując zaawansowane algorytmy i uczenie maszynowe, może analizować ogromne ilości danych w krótkim czasie, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji opartych na informacjach.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu dziedzinach, od medycyny i nauki po przemysł i edukację. Nauczyciele mogą korzystać z inteligentnych systemów, które pomagają między innymi w analizie wyników uczniów, dostosowywaniu programu nauczania i tworzeniu spersonalizowanych materiałów edukacyjnych.

W biznesie AI pomaga w automatyzacji zadań, analizie rynku, prognozowaniu trendów i optymalizacji procesów produkcyjnych. Dzięki temu firmy mogą oszczędzać czas i zasoby, co przekłada się na wyższą efektywność i konkurencyjność.

Generatywne i Niegeneratywne AI

Warto także wspomnieć o dwóch głównych rodzajach AI - generatywnym i niegeneratywnym. AI generatywne, takie jak sieci neuronowe GAN (Generative Adversarial Networks), są zdolne do tworzenia nowych treści, takich jak obrazy, muzyka czy teksty. Natomiast AI niegeneratywne, takie jak systemy uczące się na podstawie danych, koncentrują się na analizie i wydobywaniu wiedzy z istniejących danych.


Sztuczna inteligencja w edukacji

 Trzeba zwrócić uwagę, że dzieci i młodzież powinni uczyć się współpracować z AI. Ponieważ jest już i będzie to ważna kompetencja na rynku pracy. Wiedza o tym, jak wykorzystywać sztuczną inteligencję do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, staje się powoli ważnym elementem edukacji.

Sztuczna inteligencja przynosi ze sobą ogromny potencjał i liczne korzyści, ale nie możemy ignorować potencjalnych zagrożeń, które towarzyszą temu dynamicznemu rozwojowi technologii. W edukacji, choć AI może dostarczać spersonalizowane i efektywne narzędzia dydaktyczne, istnieje obawa, że może prowadzić do niekontrolowanego gromadzenia i wykorzystywania danych uczniów. Zagrożeniem jest również uzależnienie się od technologii, co może wpłynąć na umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Ponadto, obecność błędów i uprzedzeń w algorytmach sztucznej inteligencji może prowadzić do niesprawiedliwości i nierówności w systemie edukacji. Poza edukacją, AI stwarza obawy związane z prywatnością danych, cyberbezpieczeństwem, a także potencjalnymi skutkami masowej automatyzacji na rynku pracy. Dlatego ważne jest, aby świadomie kształtować rozwój sztucznej inteligencji, uwzględniając etyczne, społeczne i prawne aspekty, aby uniknąć niepożądanych konsekwencji


Podsumowując, sztuczna inteligencja jest kolejnym kamieniem milowym w historii narzędzi, które pomagają nam w pracy i myśleniu. Jej rozwijające się możliwości dają ogromny potencjał do dalszego usprawniania i ułatwiania naszego życia. Dlatego warto poznać ją bliżej i dowiedzieć się, jak można wykorzystać jej potencjał w codziennej pracy i we współczesnej szkole.


Zapraszamy na Konferencję o Sztucznej Inteligencji we współczesnej szkole

To było tylko zasygnalizowanie problemu wykorzystania sztucznej inteligencji w naszym życiu i edukacji. Serdecznie zapraszamy na konferencję pt. "SZTUCZNA INTELIGENCJA – ZAGROŻENIEM CZY SZANSĄ DLA WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY"

Wydarzenie odbędzie się 8 grudnia w Rzeszowie (Hotel Alabaster, ul. Stafieja 8), organizatorem jest Podkarpackie Centrum Usług Dydaktycznych. Będzie to doskonała okazja do spotkania ekspertów i nauczycieli, wymiany doświadczeń i rozmowy na temat roli sztucznej inteligencji w dzisiejszym świecie i współczesnej szkole. Dzięki tej inicjatywie będziemy mogli jeszcze lepiej zrozumieć i wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji.

Zapraszamy do udziału i rozmowy na temat tego, jak sztuczna inteligencja kształtuje naszą przyszłość, zarówno w pracy, jak i w edukacji.

Prelegenci:

  • dr Barbara Sieńko - Dlaczego sztuczna inteligencja powinna znaleźć się w edukacji
  • dr Leszek Mellibruda - Wpływ internetu na ludzkie myślenie. Czy „mózg online” zmieni nasze poznanie?
  • mgr Jolanta Kałużna - Zarządzanie emocjami dzieci i młodzieży w dobie komputerów i sztucznej inteligencji
  • mgr Daniel Dziewit - Wpływ sztucznej inteligencji na psychikę młodzieży i wyniki w nauce.


#SztucznaInteligencja   #Edukacja  #Technologia  #SzkolaPrzyszlosci  #Nauczyciele  #AI  #RozwojEdukacji  #Konferencja  #WspolczesnaSzkola  #Komputery  #Inteligencja  #TransformacjaEdukacji


dr Emilia Barbara Sieńko-Kułakowska - Emerytowany nauczyciel akademicki, dr nauk ekonomicznych, stypendystka Georgetown University USA. Doświadczony nauczyciel akademicki i specjalista w dziedzinie ekonomii. Obecnie, w swojej nowej roli, jest ekspertem w obszarze SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing). Pracuje nad strategicznym i innowacyjnym rozwojem swoich klientów, wykorzystując narzędzia takie jak Google Analytics i Google Ads.

Jednym z głównych obszarów zainteresowań pani dr jest wykorzystanie Design Thinking w edukacji oraz analiza zmian na rynku pracy. Edukacja  jest jej największą pasją. Dr Sieńko-Kułakowska ma doświadczenie nie tylko w pracy na uczelni, ale także w pracy z uczniami w szkole średniej. Przygotowała i zrealizowała kilka projektów edukacyjnych, skupiając się na wykorzystaniu metody Design Thinking w nauczaniu i kształtowaniu określonych kompetencji poszukiwanych na rynku pracy.

W swojej obecnej pracy jako specjalista SEO i SEM, pani dr korzysta z potencjału sztucznej inteligencji. Co daje jej unikalne spojrzenie na to, jak technologia wpływa na efektywność i oszczędza czas. Zdaje sobie sprawę z rosnącej roli sztucznej inteligencji w edukacji i uważa, że jest to ważna kwestia, która wymaga dyskusji. Dr Sieńko-Kułakowska jest gotowa dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat wpływu sztucznej inteligencji na edukację i jest otwarta na pytania i debatę  podczas konferencji na ten temat.

Opis wystąpienia: DLACZEGO SZTUCZNA INTELIGENCJA POWINNA ZNALEŹĆ SIĘ W EDUKACJI

W wystąpieniu zostanie udzielona odpowiedź na poniższe pytania:

  • Czym jest sztuczna inteligencja i jak działa (żeby wykorzystać trzeba rozumieć)
  • Jaka była ewolucja od pierwszych narzędzi do sztucznej inteligencji opartej na sieciach neuronowych?
  • Jakie są podejścia do uczenia maszynowego i jakie są tego efekty, na przykładzie  modelu generatywnego tekstowego ChcatGTP?
  • Jak nauczyciele mogą korzystać z Chat GTP, bo uczniowie już z niego korzystają?
  • Jakie zawody przyszłości i kompetencje będą potrzebne na rynku w najbliższych pięciu latach wg. WEF Future of Jobs 2023.

dr Leszek Mellibruda Psycholog społeczny, specjalista w psychologii klinicznej, mentor, coach i trener umiejętności managerskich i biznesowych, wykładowca akademicki. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Postdoctoral – fellowship Johns Hopkins University (Baltimore, USA).

Aktualnie profesor Akademii Handlowej Nauk Społecznych w Radomiu oraz wykładowca Politechniki Warszawskiej (visiting profesor Center of Advance Science Warsaw University of Technology). Ekspert Klubu Integracji Europejskiej przy Europejskim Forum Przedsiębiorczości. Autor 92 publikacji naukowych i ponad 250 publikacji popularno-naukowych. Autor książki „A może nie ma się czego bać – jak zamieniać lęk w ciekawość”, (wydawnictwo Edipress, 2018).

Były wykładowca i trener Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W latach 2012-2013 doradca Ministra Edukacji Narodowej. Współpracował jako doradca z Krajową Radą Radców Prawnych, Krajową Radą Komorniczą, Sędziami Sądu Okręgowego w Poznaniu i w Warszawie oraz Krajową Izbą Inżynierów Budownictwa. Ekspert UE (KSAP) w Projekcie Twinningowym na Ukrainie (2014).

Współpracownik Polsat News, TVN24. Właściciel Active Business Mind, Psychologia biznesu – firmy szkoleniowo – konsultingowej (Laboratorium Rozwoju Kompetencji Psychologicznych - MORS: Moc-Równowaga-Spokój) współpracującej z managerami, ich rodzinami i klientami poszukującymi równowagi (Work-Life-Balance).. Konsultant i mentor Prywatnego Centrum Terapii dla Młodzieży RESET w Konstancinie-Jeziornej.

Opis wystąpienia: Wpływ internetu na ludzkie myślenie, czy „mózg online” zmieni nasze poznanie

Tezy wystąpienia:

  • Mózg online – co wynika z badań neuronauki
  • 5 potencjalnych negatywnych skutków psychologicznych AI
  • Czy świat wirtualny może być źródłem zaburzeń psychicznych - doświadczenia VR i AR – w szkole i nie tylko
  • Internet, AI i przemiany procesów poznawczych (pamięci semantycznej), myślenia logicznego i stosunku do siebie
  • Gipsowe jaja, tekturowe motyle i Internet oraz AI „nadprzyrodzonymi bodźcami” konkurującymi z naturą – co wynika ze zderzenia atawizmów z super-współczesną cywilizacją AI?
  • Czy bliskość w relacjach dobranych przez AI ma szansę przetrwania, czyli czy ludzie poznani w sieci wytrzymują Test Reality?

mgr Jolanta Kałużna jest magistrem psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, trenerem umiejętności psychospołecznych, terapeutą wczesnego wspomagania rozwoju, terapeutą integracji sensorycznej, trenerem Biofeedback EEG, trenerem rodzin adopcyjnych oraz zastępczych PRIDE. Specjalizuje się w terapii traumy wykorzystując w swojej pracy EMDR, Brainspotting, Somatic Experiencing oraz System Wewnętrznej Rodziny. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie jako nauczyciel – psycholog. Doświadczenie zawodowe zdobywała w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, szkołach, przedszkolach. Aktywnie dzieli się swoją wiedzą zarówno z nauczycielami (przykładowo wieloletnia współpraca z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Stowarzyszeniem Oświatowym Edukator), studentami (Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Wyższa Szkoła Humanistyczno - Ekonomiczna w Skierniewicach), pielęgniarkami (Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Łodzi).

Opis wystąpienia: „Zarządzanie emocjami dzieci i młodzieży w dobie komputerów i sztucznej inteligencji”

Umiejętne zarządzanie emocjami to ważna kompetencja przyszłości. W czasie mojego wystąpienia spróbujemy przyjrzeć się jak postępuje rozwój emocjonalno - społeczny u dzieci                i młodzieży w dobie komputeryzacji. Czy coraz powszechniejsza dysocjacja od ciała, myśli i emocji jest niebezpieczna? Jak to rozpoznać? Jak w przypadku trudności pomóc i nie zaszkodzić? Jak wykorzystać narrację IFS (Internal Family Systems) Schwartza do zwiększenia świadomości młodzieży, lepszego zarządzania sobą i swoim życiem według ważnych wartości i potrzeb.


mgr Daniel Dziewit - Terapeuta uzależnień, autor książek: „Kiedy odchodzą”…o rodzinach w których doszło do samobójstwa oraz kieszonkowej książeczki w kształcie smartfona „Homo enter, czyli jak nie zostać złowionym”. Współzałożyciel Młodzieżowego Ośrodka Terapeutycznego „Reset”-detoksykacji cyfrowej. Prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi i sportowe z młodzieżą. Ekspert programu telewizyjnego Ocaleni. Publikuje teksty o cyberzaburzeniach w Newsweek Polska-Psychologia nastolatka. Prelegent podczas konferencji dedykowanych zagrożeniom związanym z wpływem technologii na ludzi.

Opis wystąpienia: "Wpływ sztucznej inteligencji na psychikę młodzieży i wyniki w nauce" .

  • z czego wynika moc ekranów i dlaczego tak trudno się od nich oderwać,
  • jakie są ustalenia naukowe dotyczące skuteczności (trwałości) nauki on line na podstawie raportów, oraz publikacji dotyczących nowoczesnych technologii i ich wpływu na naukę,
  • jaka jest korelacja pomiędzy depresją, samookaleczaniem, samobójstwami i czasem spędzonym w sieci,
  • sposoby samoograniczania oraz metody stosowane celem uzyskania równowagi pomiędzy tym co realne, a tym co wirtualne.

Po konferencji każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie z Akredytacją Kuratora Oświaty potwierdzające udział w wydarzeniu.