Skontaktuj się z nami już dziś:
RZESZÓW Tel: 17 740 21 31 Kom: 696 429 796
CZĘSTOCHOWA Tel: 884 215 073
Autyzm to zaburzenie posiadające związek ze zmianami w strukturze nerwowej mózgu. Określenie „autyzm” w odniesieniu do zaburzenia występującego u dzieci został wprowadzony w 1943 r. przez Leo Kamiera ze szpitala Johna Hapkinsa w Baltimore w Stanach Zjednoczonych. Kanner na podstawie obserwacji grupy 11 dzieci u których występowały zaburzenia zaobserwował wzorzec specyficznych zachowań i określił ich mianem autyzmu wczesnodziecięcego od greckiego słowa „autos” (sam). Zauważył za wspólną, nietypową cechę tych dzieci było unikanie kontaktów z innymi dziećmi, izolowanie się, zamykanie się w własnym świecie.
Drugim pionierem w zakresie autyzmu był Asperger Wiedeń. Jego publikacje z 1944 r, również zawierały szczegółowe opisy przypadków zaburzeń oraz pierwsze próby teoretycznego ich wyjaśnienia. Obaj autorzy uważali, że specyficzne problemy są konsekwencją wynikającą z podstawowej biologicznej anatomii występującej od urodzenia. Obaj badacze podkreślali osobliwy charakter anomalii komunikowania się i trudności w adaptacji społecznej u dzieci z autyzmem. Zwracali także uwagę, że niektóre z tych dzieci były bardzo zdolne w wybranych dziedzinach i ładne fizyczne.
Obecnie w wyniku międzynarodowej współpracy eksperci ustalili określone behawioralnie kryteria diagnozowania autyzmu szczegółowy i aktualny zestaw kryteriów opisano w „Podręczniku Diagnostycznym i Statystycznym Zaburzeń Psychicznych” (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM) Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (2000). Obecnie przy diagnozowaniu autyzmu stosuje się kryteria. Które muszą występować łącznie i od wczesnego dzieciństwa.
Tabela 1.1. Specyfika zaburzeń występujących w rozwoju dziecka z autyzmem od urodzenia do powyżej 4 r. ż. (Błeszyński, 2004).
Autyzm określany jest często jako zaburzenia spektralne. Jego objawy i ogólna charakterystyka mogą mieć dużą różnorodność. Autyzm może mieć charakter od lekkiego zaburzenia do bardzo ciężkiego. Historia choroby przebiega u każdego dziecka w indywidualny sposób i nie ma konkretnych reguł określających to zaburzenie.
Przedstawiony został fragment pracy dyplomowej Anny Grabarz - absolwentki studiów podyplomowych - Logopedia