Diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu SMURF i FTM

Cena
Forma
Termin
Status
1600 zł
warsztatowa
28 mar 2025
LISTA REZERWOWA
Miejsce szkolenia: Rzeszów Czas trwania: 24 godziny dydaktyczne
Diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu SMURF i FTM

SMURF, w tym FTM, czyli diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów 

wraz z

 Fizjologiczną terapią miofunkcjonalną


Termin: 28.03. - 30.03.2025 r.


Czas trwania : 24 godz. dydaktyczne

Uwagi:
Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko, kilka par rękawiczek jednorazowego użytku, kilka szpatułek laryngologicznych drewnianych.

Program szkolenia

I dzień. Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna 

1. Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe. 

2. Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii. 

3. SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja. 

4. Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie. 

5. Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych. 

6. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowo-fonetyczny języka polskiego. 

7. Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów. 

  - Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie? 

  - Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów. 

Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej. 

8. Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów. 

Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych. 


II dzień. Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna 

1. FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF. 

2. Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie. 

3. Model oddychania fizjologicznego. 

4. Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych. 

5. Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn. 

Ćwiczenia praktyczne. 

6. Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji. 

7. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka. 

8. Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka. 

9. Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania. 

Ćwiczenia praktyczne: 

  - Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie. 

  - Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka. 

  - Nauka połykania 


III dzień. Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF 

1. Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego. 

  - Procedura a metoda i strategia. 

  - Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym. 

  - Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny? 

  - Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek. 

2. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów. 

  - Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia. 

  - Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, dorsalnego, nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd. 

  - Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych. Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy. 

  - Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń. 

  - Aktywizacja głoski w większej strukturze. 

  - Polaryzacja głoski. 

  - Wprowadzanie głoski do mowy potocznej. 

Ćwiczenia praktyczne: wywoływanie głosek. 

Metody: wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, film.

Do kogo skierowane jest szkolenie

  • logopedzi, 
  • neurologopedzi, 
  • studenci logopedii, 
  • pedagodzy.

Uczestnik szkolenia otrzyma komplet materiałów oraz dyplom potwierdzający jego ukończenie.

Prowadzący szkolenie


prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska

Profesor doktor habilitowany w zakresie językoznawstwa (specjalność logopedyczna), profesor nadzwyczajny Instytutu Języka Polskiego Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą zaburzeń mowy u dzieci z wadą w obrębie środkowej części twarzoczaszki, z zaburzeniami czynności prymarnych, takich jak np. oddychanie i przyjmowanie pokarmów. Prowadzi badania mowy w dyskursie zaburzonym wykorzystując ujęcie związane z lingwistyką kognitywną. Zajmuje się również patofonetyką związaną w szczególności z zaburzeniami realizacji fonemów warunkowanych konstytucjonalnie i funkcjonalnie, a także teorią i metodyką terapii dyslalii. Opracowała Strategiczną metodę usprawniania realizacji fonemów (SMURF) oraz związaną z nią Fizjologiczną terapię miofunkcjonalną (FTM), a także kompleksową terapię w przypadku zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i podniebienia.