Od jedzenia do mówienia. Rola funkcji prymarnych w diagnozie i terapii logopedycznej małego dziecka
Szkolenie dokształcające

Cena
Forma
Termin
Status
790 zł
Szkolenie stacjonarne
31 mar 2024
Rekrutacja otwarta
Miejsce szkolenia: Szkoła Podstawowa nr 18, Błogosławionej Karoliny 21, 35-119 Rzeszów Czas trwania: 8 godz. dydaktycznych
Od jedzenia do mówienia. Rola funkcji prymarnych w diagnozie i terapii logopedycznej małego dziecka

Termin: 

31.03.2024 - niedziela 9:00-15:30

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak diagnozować  gotowość  dziecka do jedzenia łyżeczką, do picia z kubeczka, do przyjmowania pokarmów  stałych. Jeśli chcesz na terapie logopedyczną patrzeć całościowo i zbudować  maluchowi sensoryczną i motoryczną „bazę” do artykulacji. W   czasie szkolenia uczestnicy zostaną zapoznani z rozwojem funkcji pokarmowych (ssanie,  łyżeczka, kubek,  pokarmy stałe) i ich roli w budowaniu normatywnej artykulacji.

Szkolenie skierowane jest do

  • Logopedów i  neurologopedów,
  • Fizjoterapeutów, 
  • Terapeutów zajęciowych,
  • Lekarzy.

Program szkolenia

  1. Od pierwszych dni życia. Wczesne uwarunkowania miofunkcjonalnych zaburzeń orofacjalnych
  2. Pozycja spoczynkowa języka
  3. Pozycja spoczynkowa warg
  4. Ocena motoryki języka u niemowląt
  5. Od odruchowej reakcji oralnej do funkcji
  6. Czy możemy mówić o procesie od tego, co odruchowe to tego, co wolicjonalne
  7. Odruchowa reakcja szukania
  8. Odruchowa reakcja otwierania i zamykania ust
  9. Odruchowa reakcja lateralna
  10. Odruchowa reakcja kąsania
  11. Odruchowa reakcja gardłowa (badania własne na grupie 120 niemowląt i dzieci manifestujących nieprawidłowości na etapie rozszerzania diety, prezentacja autorskiej karty “PUMO odruchowa reakcja gardłowa”)
  12. Ssanie odżywcze i ssanie nieodżywcze
  13. Motoryka ssania (kompresja, zassanie, suckling, sucking, nieprawidłowości i kompensacje obserwowane w grupie badanych dzieci)
  14. Smoczek uspokajacz (przegląd badań, dyskusja)
  15. Pozycja ciała a ssanie
  16. Czynności niepokarmowe, a jedzenie
  17. Autostymulacja oralna jako przygotowanie do jedzenia
  18. Autostymulacja oralna jako przygotowanie do mówienia
  19. Autorska karta “PUMO rozwój autostymulacji oralnej”
  20. Łyżeczka i kubeczek
  21. Motoryka poboru pokarmu
  22. Strategie terapeutyczne
  23. Autorska karta “PUMO gotowość do karmienia łyżeczką”
  24. Czy każde 6 miesięczne niemowlę jest gotowe na BLW?
  25. Najczęściej obserwowane problemy u dzieci na etapie rozszerzania diety
  26. Wyniki badan własnych (grupa 120 niemowląt i dzieci)
  27. Od gryzienia do żucia
  28. Przegląd literatury
  29. Badania własne – nieprawidłowości w mechanice połykania u starszych niemowląt z krótkim wędzidełkiem języka
  30. Sen niemowlęcia i małego dziecka – logopedyczne flagi ostrzegawcze
  31. Przegląd literatury

Prowadzący

dr n. hum. Marzena Machoś (ciocia Guguhopla)

Ciocia małych pacjentów, mama Kostka. Logopeda, wykładowca. Pracowita, jak mrówka i uparta, jak osioł. Logopedyczna anarchistka. Miłośniczka prostoty i minimalizmu. Uważa, że najlepszą formą terapii komunikacji jest zabawa.

Szuka prostych rozwiązań. Za dnia ufa swojej logo-intuicji, tłumaczy, podkreśla, zaznacza i wymyśla. Wieczorami zajmuje się wysadzaniem gugulalek na nocnik, przykrywaniem kołderką, śpiewaniem z ukulele i przytulaniem do snu.