Skontaktuj się z nami już dziś:
RZESZÓW Tel: 17 740 21 31 Kom: 696 429 796
CZĘSTOCHOWA Tel: 884 215 073
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to zarówno dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i borykające się z zauważalnymi trudnościami w realizacji standardowych wymagań programowych. Występują wskutek: zaburzonego funkcjonowania percepcyjno-poznawczego – dysleksji rozwojowej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), przewlekłych problemów ze zdrowiem, czy ograniczeń środowiskowych i dotyczą z reguły dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo.
Wymieniona jako pierwsza dysleksja rozwojowa stanowi jedną z zarazem powszechniejszych i poważniejszych przeszkód w procesie kształcenia, które bezpośrednio ograniczają rozwój intelektualny dziecka. Objawia się nasilonymi kłopotami w opanowaniu umiejętności płynnego czytania i poprawnego pisania – dysleksja, dysgrafia, dysortografia – a także zaburzonymi umiejętnościami matematycznymi – dyskalkulia.
Priorytetem w pracy z uczniem cierpiącym na tego rodzaju zaburzenia w nauce jest obszerna i rzetelna diagnoza, która pozwala określić potencjał dziecka do przezwyciężania przeszkód i pokonywania własnych ograniczeń.
Zaburzenia językowe, między innymi:
Nasilone trudności w nauce czytania, między innymi:
Nasilone trudności w nauce pisania, między innymi:
Motoryka duża – mała sprawność ruchowa całego ciała:
Motoryka mała – obniżona sprawność ruchowa rąk:
Zaburzona koordynacja wzrokowo ruchowa – trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem:
Zaburzone funkcje wzrokowe:
Zaburzona orientacja w schemacie ciała i przestrzeni:
Zaburzona orientacja w czasie:
Podłożem problemów w nauce czytania, pisania i liczenia są dysfunkcje układu nerwowego o charakterze rozwojowym, a zniwelowanie ich w celu zrównania szans edukacyjnych dziecka względem prawidłowo rozwijających się rówieśników wymaga wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, którego naturalną konsekwencją jest stworzenie uczniowi warunków sprzyjających rozszerzeniu intelektualnych horyzontów i swobodnego przyswajania wiedzy. Zapoczątkowane w na etapie edukacji przedszkolnej, powinno być konsekwentnie kontynuowane w późniejszych latach – szkole podstawowej oraz liceum lub technikum i obejmować:
Jako wychowawca powinieneś także dołożyć starań, by możliwie najintensywniej zaangażować rodziców ucznia dyslektycznego w proces pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przede wszystkim w drodze dostarczenia im wyczerpującej wiedzy dotyczącej problemu oraz sprawdzonych sposobów radzenia sobie z nim.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z podejrzeniem lub zdiagnozowaną dysleksją rozwojową wymaga nauczyciela – pedagoga, który w obrębie szkolnej rzeczywistości stworzy dla niego warunki korzystne dla rozwoju zarówno intelektualnego, jak i osobowościowego. Twoje zaangażowanie we wspólne pokonywanie barier jest dla dziecka szansą na zniwelowanie dystansu, jaki dzieli go od rówieśników, a tym samym wypracowanie umiejętności oraz kompetencji pomocnych w dorosłym życiu.