Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Studia podyplomowe

pieczątka poświadczająca zgodność kierunku z nową ustawą
Wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej

Rozpoczęcie:

październik 2020

Czas trwania:

Praktyki:

120 godzin

Cena:

3 900 zł

Wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej

Rozpoczęcie:

październik 2020

Czas trwania:

450 godzin, III semestry

Praktyki:

180 godzin

Cena:

4 500 zł

Opis kierunku

Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie Spektrum autyzmu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).


Studia podyplomowe przygotowujące do pracy terapeutycznej z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera

Spektrum autyzmu – diagnoza, terapia i edukacja to studia podyplomowe o charakterze kwalifikacyjnym, które przygotowują do pracy z podopiecznymi z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. W trakcie nauki studenci studiów podyplomowych zdobywają niezbędną wiedzę i praktykę oraz kompetencje do prowadzenia pracy z podopiecznymi zarówno indywidualnie, jak i na poziomie klasy szkolnej.

Odbiorcy

Studia podyplomowe dla osób pragnących podnieść kwalifikacje do pracy z podopiecznymi z autyzmem i zespołem Aspergera

Studia podyplomowe: Spektrum autyzmu – diagnoza, terapia i edukacja, kierowane są do osób z wykształceniem wyższym (ukończone studia licencjackie lub magisterskie) zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji do pracy terapeutycznej z osobami ze spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera.

Cel studiów

Praktyczne studia podyplomowe przygotowujące merytorycznie i metodycznie do pracy terapeutycznej z podopiecznymi z autyzmem i zespołem Aspergera

Celem studiów jest nadanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z autyzmem i z zespołem Aspergera. Celem i zadaniem realizowanym na tym kierunku jest zwrócenie uwagi słuchaczy na potrzebę zintegrowania działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych, kształtowanie świadomości podejmowania działań we współpracy z innymi specjalistami oraz tworzenie zespołów specjalistów, którzy będą kompleksowo wspierać rozwój podopiecznych

Warunki ukończenia

  • Obecność na zajęciach
  • Zaliczenie w terminie wszystkich przedmiotów objętych tokiem studiów
  • Realizacja praktyki pedagogicznej w wymiarze 120 godzin
  • Uregulowanie płatności
  • Obrona pracy dyplomowej

Program obejmuje zajęcia dydaktyczne realizowane w formie wykładów i ćwiczeń oraz blok praktyk. Program zawiera poniższe treści przedmiotowe:

  • Praca z młodzieżą i dorosłymi z autyzmem
  • Pedagogika specjalna
  • Wybrane zagadnienia z psychiatrii
  • Elementy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka
  • Zaburzenia rozwoju – wczesne wykrywanie zaburzeń ze spektrum autyzmu ( Q-Chat, M-Chat)
  • Planowanie pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu – kontekst indywidualny
  • Spektrum autyzmu – kryteria i narzędzia do rozpoznawania (ICD 10, DSM V)
  • Elementy neurologii dziecięcej
  • Mowa i komunikacja osób ze spektrum autyzmu – metody pracy
  • Nauczanie i wychowanie uczniów z autyzmem
  • Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu
  • Zachowania niepożądane u dzieci ze spektrum autyzmu – Stosowana Analiza Zachowania
  • Wspomaganie środowiska rodzinnego – budowanie relacji – elementy metody RDI
  • Kompetencje instytucjonalne w pracy nauczyciela, prawo oświatowe, prawo pomocy społecznej
  • Metodyka pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu – metody pracy
  • Metodyka pracy z osobami ze spektrum autyzmu – tworzenie indywidualnych programów terapeutycznych (IPET, indywidualne programy)
  • Metody komunikacji alternatywnej
  • Seminarium dyplomowe (projekt)
  • Praktyka

Moduł Pedagogiki specjalnej obejmuje zajęcia dydaktyczne realizowane w formie wykładów i ćwiczeń oraz blok praktyk. Program zawiera poniższe treści przedmiotowe:

  • Dydaktyka specjalna
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Praktyki z zakresu pedagogiki specjalnej

Praktyki na stadiach podyplomowych Spektrum autyzmu – diagnoza, terapia i edukacja realizowane są w wymiarze 120 godzin lub 180 godzin (z modułem pedagogiki specjalnej) - zgodnie z wymogami określonymi przez standardy kształcenia w specjalnościach nauczycielskich zgodnie z wytycznymi standardów kształcenia nauczycieli z dnia 25 lipca 2019 r. (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

 Praktyki stanowią część procesu kształcenia i podlegają zaliczeniu. Ich zadaniem jest wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas zajęć dydaktycznych w sposób praktyczny jak również umożliwienie zdobycia doświadczeń, które będą następnie pomocne w pracy zawodowej.


Niezbędna dokumentacja związana z praktykami, w tym program oraz wskazówki znajdują się na panelu słuchacza.


Dzięki współpracy Podkarpackiego Centrum Usług Dydaktycznych z wieloma ośrodkami, umożliwiamy słuchaczom w ramach studiów podyplomowych Spektrum autyzmu-diagnoza, terapia i edukacja realizację praktyk w poniższych placówkach:

  • Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z dysfunkcjami Rozwojowymi BRUNO w Rzeszowie
  • Zespół Szkół specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie
  • Niepubliczne Przedszkole Specjalne dla Dzieci Niepełnosprawnych i Autystycznych NIEBIESKA KRAINA w Łańcucie
  • Niepubliczne Integracyjne Przedszkole MOTYLEK w Krośnie
  • Zespół Szkół Specjalnych w Rymanowie Zdroju

Spektrum autyzmu – diagnoza, terapia i edukacja to kwalifikacyjne studia podyplomowe realizowane zgodnie z autorskim programem stworzonym przez wykwalifikowanych specjalistów. Osoby studiujące ten kierunek w PCUD uzyskają wiedzę z zakresu funkcjonowania dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera), diagnozowania oraz metodyki pracy.

Cykl kształcenia jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017/Poz.1575, z późn. zm.).

Rzetelne studiowanie tego kierunku pozwoli uzyskać słuchaczowi wiedzę i umiejętności, które bardzo dobrze przygotują do podjęcia działań wspierających i edukacyjnych przyszłego podopiecznego z zburzeniami ze spektrum autyzmu na poziomie zarówno indywidualnym jak i na poziomie klasy szkolnej. Słuchacz między innymi zostanie wyposażony w umiejętności konstruowania programów terapeutycznych dostosowanych do specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz ich potrzeb i możliwości Absolwenci studiów podyplomowych uzyskują kwalifikacje do prowadzenia zajęć w przedszkolach oraz wszystkich typach szkół, a także w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera (spektrum autyzmu).


Po ukończeniu studiów podyplomowych słuchacze uzyskują następujące dokumenty:

  • Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych kwalifikacyjnych zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 roku w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz. U. 2018/Poz. 1791),
  • Rekomendację Podkarpackiego Centrum Usług Dydaktycznych,
  • Zaświadczenie o ukończeniu specjalistycznego szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej
  • Bon rabatowy w wysokości 5% na kolejne studia podyplomowe realizowane przez PCUD

SIEDZIBA GŁÓWNA - RZESZÓW

Tel. firmowy: 17 740 21 31,

Tel kom.: 696 429 796, 696 429 799

E- mail: biuro@pcud.edu.pl


FILIA - CZĘSTOCHOWA

Tel kom.: 884 215 073

E- mail: czestochowa@pcud.edu.pl


Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest:

  • Posiadanie wykształcenia wyższego
  • Wypełnienie aplikacji on-line
  • W dniu zjazdu organizacyjnego dostarczenie poniższych dokumentów: kserokopii dyplomu ukończenia studiów wyższych i jednego zdjęcia