Skontaktuj się z nami już dziś:
RZESZÓW Tel: 17 740 21 31 Kom: 696 429 796
CZĘSTOCHOWA Tel: 884 215 073
Rozpoczęcie:
Październik 2023
Czas trwania:
440 godzin, III semestry
Praktyki:
120 godzin
Cena:
4000 zł
560 godzin, III semestry
180 godzin
4500 zł
W odpowiedzi na Państwa zainteresowanie „Edukacją włączającą” powstał kierunek studiów podyplomowych z tego właśnie zakresu. Absolwent uzyskuje kompetencji w zakresie wsparcia merytorycznego, kadrowego i rzeczowego w pracy z uczniami o SPE (z niepełnosprawnością, z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami emocjonalnymi i niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem, wybitnie zdolnych) w szkolnictwie ogólnodostępnym i integracyjnym.
Edukacja włączająca rozumiana jest jako podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne.
Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków naukii organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.
Szkoła ogólnodostępna to szkoła dostępna dla każdego ucznia, otwarta na jego potrzeby i możliwości, realizująca założenia edukacji włączającej. To szkoła zapewniająca każdemu uczniowi warunki do rozwoju i pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz życiu społecznym szkoły.
Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów (UNESCO, 2017).
Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca (17.02.2022)
Studia przeznaczone są dla nauczycieli, pedagogów i specjalistów wszystkich typów placówek oświatowych, posiadających wykształcenie wyższe (minimum licencjackie) oraz przygotowanie pedagogiczne.
Studia podyplomowe przygotowujące merytorycznie i metodycznie do pracy w zakresie Edukacji włączającej.
Celem studiów jest uzyskanie kompetencji m.in. w zakresie:
C2 Przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
C3 Przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
C5 Dydaktyka specjalna
C6 Diagnostyka w pedagogice specjalnej
D1 Teorie edukacji integracyjnej i włączającej
D2 Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych, planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających
D3 Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych
D4 Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej
D6 Praktyki zawodowe
*Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie dopasowując go do Rozporządzenia które niebawem ma wejść w życie.